torsdag den 29. juni 2006

Hvad er Web 2.0?


Man kan ikke følge med i debatten om nettets udvikling i ret mange sekunder uden at støde på begrebet ”Web 2.0”.

Fra sted til sted menes der noget lidt forskelligt med dette begreb, men den mest fundamentale betydning er, at nettet er på vej til at bryde ud af den publicistiske tradition, hvor indholdet ligger fast og entydigt styres af udgiveren.

Her er nogle af de hjemmesider, der hyppigst nævnes som eksempler på Web 2.0:

Og her er nogle af de tendenser og teknologier, som præger de nævnte sites, og som ofte nævnes i forbindelse med Web 2.0

Brugergenereret indhold
Hvor man på traditionelle sites (som f.eks. cnn.com eller dgs.dk) finder et nøje tilrettelagt indhold, ser man nu mange eksempler på, at brugerne skaber indholdet, deler indholdet eller påvirker indholdet.

RSS
RSS gør det muligt at abonnere på indhold fra hjemmesider, hvilket giver et langt bedre greb om brugerne. Samtidig har denne mulighed skabt en helt ny kategori af hjemmesider, hvor den enkelte bruger kan samle sine foretrukne RSS-feeds og derved skabe en personlig portal.

Tags
Tags er nøgleord, som knyttes til et billede, en hjemmeside, en blogpost eller lignende. Det sætter brugerne i stand til at dele indhold med hinanden på en meningsfuld og effektiv måde.

Ajax
En teknologi, der får websider til at virke mindre statiske og mere som programmer. Ved at udveksle små mængder data med serveren behøver man ikke at loade hele siden for at opdatere den. Et godt eksempel er netvibes.com, hvor bokse kan flyttes rundt på siden ved hjælp af træk-og-slip.

Low budget
Hvor .com-firmaer førhen fik tilført store millionbeløb fra investorer, startes Web 2.0-sider ofte af ganske få personer, eventuelt på fritidsbasis. En del af forklaringen er, at man ved at satse på brugergenereret indhold slipper for at have en stab af redaktører tilknyttet. En anden forklaring er, at software til at drive webservere, databaser og udviklingsmiljøer nu fås i høj kvalitet som open source, dvs. gratis.

Åbenhed omkring data
Hvor man traditionelt har betragtet data som værdier, der skal værnes om og/eller forlanges penge for, opsøger web 2.0-sites ofte aktivt muligheden for, at andre trækker på sites data. Derved får sitet øget en synlighed på nettet, der rækker ud over dets eget site, samtidig med at brugerne kan få glæde af indhold på tværs af sites.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Tak for en interessant blog