lørdag den 9. juli 2011

Google+



Man forstår godt, at Google føler trang til blande sig i det sociale game. I takt med, at folk bruger mere og mere af deres tid på sociale medier, bliver søgemaskiner mindre relevante. Facebook passerede i 2010 Google mht. antal sideeksponeringer - ikke fordi Facebook har flere brugere end Google, men fordi Facebook modsat Google er en destination, hvor brugerne bliver hængende 10-15 minutter and beyond.

Derfor Google+. En billet til de sociale medier. Vær skeptisk over for spekulationerne om, at Google+ skulle handle om at lokke endnu flere data ud af brugerne for derved at kunne levere endnu bedre søgeresultater. Og tro slet ikke på teorien om, at det handler om "social search". Hvem siger, at jeg deler smag og interesser med mine venner på sociale netværk?

Vil det så lykkes for Google? Tja, for nylig hørte jeg en i øvrigt klog kollega sige, at "når Google lancerer et produkt, så plejer det jo lissom at blive til noget". Det var undtagelsesvis ikke specielt klogt sagt af vedkommende, for sandheden er, at når Google lancerer et produkt, så er der nok snarere noget i retningen af fifty-fifty chance for, at det for alvor bliver til noget. Se bare her:

Dominerende
  • Search
  • Adwords/Adsense
  • Youtube
  • Maps
Klar succes
  • Android
  • Gmail
  • Chrome browser
  • Picassa
  • Analytics
Juryen er ude
  • Chrome OS
  • Docs
  • Music
  • News
Klar fiasko
  • Buzz
  • Wave
  • Google TV
  • Chrome Web Store
Det gode spørgsmål er: Hvilken kategori lander Google+ i? Lige nu vurderer jeg, at der er 69% chance for, at vi lander i en mere eller mindre permanent "Juryen er ude"-situation. Hvorfor? Det skal jeg fortælle dig. Men først skal vi lige have styr på styrker og svagheder.

Styrker

Eksponering: Google møder op i ringen med mere markedsføringskraft i handskerne end nogen anden virksomhed lige nu. Der er skræmmende mange hundrede millioner daglige brugere på Google Search, Android, Youtube og så videre. Googles muligheder for at pushe et budskab og/eller integrere med etablerede services er nærmest legio.

Forhåndsregistrerede brugere: Google kan som de eneste matche Facebook mht. antallet af registrerede brugere. Det giver Google den fordel, at det for mange mennesker vil være superlet at tage Google+ i brug: Brug dit eksisterende log-in.

Circles: Giver brugeren tydelig kontrol over, hvem der ser hvad - se her hvordan. Rammer præcist Facebooks achilleshæl: Privacy. Medierne spreder konstant den opfattelse, at din Facebook-privacy er læk - nogle gange er det endda berettiget.

Facebook i modvind: Blandt the cool kids er det pludselig ikke længere fint at bruge tid på Facebook, så timingen i at lancere en konkurrent netop nu er god.

Svagheder

Netværkseffekten: Det bliver mere end almindeligt svært at overbevise hovedparten af FB-brugerne om, at det er umagen værd for dem at skifte. Almindelige mennesker er ikke magnetisk tiltrukket af nye tjenester på nettet, snarere helt klart tværtimod. Alle vennerne, alle billederne og alle spillene er jo på Facebook, så hvad er det lige, der skal overbevise hr. og fru Danmark om, at græsset er grønnere ovre hos Google+?? Hangouts, hvor de kan droppe ind og videochatte med hinanden? Glem det...

Kopierbarhed: Facebook vil hurtigt kunne kopiere de features, som Google+ gør populære. Tag f.eks. Circles. Circles findes i virkeligheden allerede på Facebook, det er bare godt gemt (navnet er 'Lists') og ikke så flot præsenteret som hos Google. Det tog kun få dage for et par uafhængige nørder at skabe Circle Hack - så hvor længe vil det tage Facebooks garvede udviklere at præsentere en variant, der passer ind i Facebooks univers?

The verdict

Man kan sige mange grimme ting om Facebook, men man skal også huske styrkerne: Fascinationen ved at Gud og hvermand er der. Et overskueligt featuresæt, der er til at finde ud af og som bare virker (privatindstillinger undtaget!). Forbløffende svar- og oppetider trods massiv trafik. Stærk integration med resten af internettet.

Facebook leverer varen og udgør for mange selve definitionen på et socialt medie. Så for at vippe Facebook af pinden, skal du ikke komme med et produkt, der er 10 eller 20 procent bedre. Nej, du skal komme med noget, der er 10 eller 20 gange bedre. Og så meget bedre er Google+ altså ikke.

Omvendt har Google+ lige nu en magnetisk tiltrækningskraft på de få udvalgte early adopters, som har fået adgang i beta-fasen. De kan slet ikke holde op med at tale om det og bruge det. Sådan var det også med Twitter. Eksplosiv vækst blandt early adopters, men knapt så stor interesse i main stream, om nogen overhovedet.

Så mit bud er, at Google+ ender i samme position som Twitter: Et refugium, hvor teknologi- og kommunikationsnørder kan have deres højpandede diskussioner i fred, mens masserne snakker videre ovre på Facebook. Og det vil jo i grunden slet ikke være så ringe endda.

2 kommentarer:

Spacecow sagde ...

Har du ændret dit syn efter at Google+ er blevet en realitet?

Per Esmann Jensen sagde ...

Hej rumko

Nej, jeg har ikke ændret syn på Google+, og i øvrigt havde jeg allerede bruger i nogle uger, da jeg skrev mit indlæg.