mandag den 16. oktober 2006

avisen.dk


Nyhedsavisens ambition om at være et reelt alternativ til de tre store morgenaviser gør sig også gældende på nettet, hvor man på adressen avisen.dk som den eneste gratisavis tilbyder læserne en netavis i fuld skala.

Med social media-funktionalitet som f.eks. mulighed for at kommentere enhver nyhed, at drive en blog og læse journalisternes blogs lægger avisen.dk sig helt i front. Til gengæld kigger man forgæves efter selvfølgeligheder som videoklip, jobannoncer og en liste over mest læste nyheder.

Gode takter, og så alligevel...

Designet holdes stramt sammen med konsekvent brug af farven blå, men skæmmes alvorligt af de kolossalt store rubrikker, som er helt ude af proportion.

Det giver ro (men giver det penge?), at traditionelle bannerreklamer er fravalgt til fordel for Google Adsense. Men måden sidstnævnte er placeret på, er alt andet end køn.

Avisen.dk gør delvist op med den sædvanlige opdeling i sektioner. Klassikere som indland, udland og erhverv glimrer således ved deres fravær. I stedet er det muligt at zoome ind på "Emner" - hvilket dog er en dårlig oplevelse. Under "Arbejdsliv" præsenteres man således for den samme nyhed fire gange i rap, og der er ikke meget mere orden i sagerne på de øvrige emnesider.

Det trækker også ned, at stribevis af småfejl er sluppet gennem nåleøjet:
  • Topnavigationen signalerer, at man står på forsiden, når man i virkeligheden har fulgt et link til en nyhed.
  • Indlejrede links i blog-indlæg er stort set umulige at få øje på.
  • Adressen nyhedsavisen.dk virker ikke, men giver en "under konstruktion"-besked.
  • På "Mine sider" kan man ikke lægge egne RSS-feeds ind, hvis man bruger Firefox.
Kanter skal slibes af

Alt i alt bliver konklusionen, at avisen.dk er fremme i skoen, når det gælder brugergenereret indhold. Men når det gælder den basale funktionalitet, er der en del kanter, der trænger til at blive slebet af.

Ingen kommentarer: