torsdag den 13. maj 2010

Google.dk



Googles søgesvar har fået tilføjet et panel af filtre, som har til formål at gøre det lettere at stille skarpt på en bestemt type indhold - for eksempel billeder. Hver type indhold kan desuden filtreres ud fra kriterier, der giver mening for netop denne kategori. Eksempelvis farve og størrelse, når det gælder billeder.

Mht. billeder er der blot tale om en ny, Bing-inspireret måde at præsentere eksisterende funktionalitet på, og jeg er helt ærligt i tvivl om, hvor mange af filtreringsmulighederne der eventuelt er nye. Men der er i hvert fald kommet muligheder til, som jeg ikke var opmærksom på i forvejen: Man kan nøjes med at søge inden for debatter, blogs, bøger og statusopdateringer fra sociale netværk og filtrere svarene på en række relevante måder.

Samtidig hæfter jeg mig ved, at man har fjernet den helt ulogiske særbehandling af den døende service Google Video. Nu refererer kategorien"Video" til alle videoer uanset site. Hurra for det!

Problemer er der selvfølgelig osse nogle stykker af. Indholdstypen "Kort" er ikke integreret i Google Search; i stedet sendes brugeren direkte til Google Maps og mister dermed venstremenuen. Denne oplevelse giver en vis mening, da opslag på Google Maps er en helt anden slags søgning end søgning efter kort på tværs hele nettet. Men hvorfor så overhovedet operere med kort som en indholdstype i Google Search? Det er under alle omstændigheder ikke velpoleret informationsarkitektur, at en enkelt indholdstype har en helt anden adfærd end alle de øvrige.

Det er også ulogisk, at nogle af mulighederne i den nye venstremenu er gengangere i forhold til topmenuen. Man kan klikke på kort, blogs og billeder både i toppen og til venstre, og virkningen er præcis den samme. Jeg havde hellere set, at kort, blogs og billeder var blevet fjernet fra topmenuen, så al filtrering skete i venstremenuen, mens topmenuen bestod af genveje til ikke-søgerelaterede services såsom Gmail, Docs og Translate.

Endelig har jeg lidt svært ved at se behovet for at kunne at søge isoleret i tekst på blogs eller i debatter og dermed se bort fra tekst på andre typer hjemmesider. Når man Googler, er man vel i 99% af tilfældene revnende ligeglad med, om svaret kommer fra en blog eller en anden type hjemmeside. Google kan dog forsvare sig med, at det ikke kan skade, at muligheden foreligger. Man kan jo bare lade være med at bruge den.

Småproblemerne til trods er der tale om en række stærke features, der enten er tilføjet eller trukket frem i lyset - endda på en afdæmpet måde, hvor brugeren ikke bliver overvældet med muligheder.

Ingen kommentarer: